Ana içeriğe atla

İmparatorluğun sonundan 100 yıl sonra Ulus-Devletlerin sonu?


·     Geçen hafta Selanik’de iki önemli akademik etkinlikte Osmanlı, Türkiye Cumhuriyeti ve Lozan Konferansı gündeme geldi. İmparatorluklar 100 yıl önce ölmüştü. Yerine geçen Ulus-Devletlerin hali?

Ragıp Duran

 

2022, özellikle Türkiye-Yunanistan ilişkileri bağlamında, ilginç ve önemli bir yıl oluyor: Yunanistan’da ‘’Küçük Asya Felaketi’’ denen Anadolu’nun yerli Hıristiyan halkının topraklarından kovulması ile meşum İzmir Yangınının birinci yüzyılı.

Birinci Dünya Savaşını izleyen yıllarda sadece Anadolu’da değil bütün dünyada özellikle Avrupa’da büyük değişimler yaşandı. Üç İmparatorluk tarihin sularına gömüldü. Osmanlı, Avusturya-Macaristan ve Çarlık olarak anılan Rusya…

O günden bu yana, taklit, sanal yani hayali Büyük Britanya’yı saymazsak, yeryüzünde İmparatorluk kalmadı.(Fatih Terim hariç! Gerçi o da çöküş dönemine girdi).

Covid, Putin’in Ukrayna’yı işgali, İtalya’da hortlayan Mussolinimsi rejim, global medyada İranlı kadınların ayaklanmasını gölgeliyor.

Talat Paşa kitabının yazarı İsviçreli tarihçi Hans-Lukas Kieser, geçtiğimiz hafta Selanik’deydi. Birisi Merzifon’dan transfer Amerikan Kolejinde (ACT) diğeri Makedonya Üniversitesinde iki konferans verdi. Bir gün de Hoca ile akşam yemeği sohbeti yaptık.

ACT’deki konferansın başlığı ‘’Lozan üzerinden Talat Paşa’dan Atatürk’e: Türkiye Cumhuriyetinin İnşaası’’ idi. Kieser, aslında hem Talat Paşa kitabında hem de henüz yayınlanmamış Lozan kitabında ayrıntılı bir şekilde İttihat Terakki-Kemalizm sürekliliğini zaten vurguluyor. ‘’Soykırımın Mimarı’’ Talat Paşa ile Mustafa Kemal arasındaki, en az 1915 Çanakkale’den beri süren yazışmaları da hatırlattı.

Talat Paşa’nın naaşının Türkiye’ye getirilmesi konusunda önce Atatürk’den onay çıktığını bilahare ‘’Kemalist Türkiye ile Nazi Almanya’sı’’ arasındaki iyi ilişkiler sayesinde cenazenin en üst düzeyde resmi törenle ağırlanıp gömüldüğünü biliyoruz.

Resmi ideoloji ve onun sol görünümlü takipçileri, Talat Paşa-Atatürk bağını, devamlılığını inkar etmiyor hatta ‘’Devrimci’’ olarak niteledikleri Talat Paşa’yı ‘’Proto-Kemalist’’ olarak niteliyor.

3. Enternasyonalin resmi yayın organının 1922 Ağustos tarihli sayısının Fransızca çevirisinde Karl Radek’in bir başyazısı var. Okuyunca şaştım kaldım. Lenin’in yakın çalışma arkadaşı Radek,  1915 konusunda Türk tezini savunuyor, Talat Paşa’yı övüyor. Radek zaten sürgündeki Talat Paşa ile de görüşmüş. Tek ülkede sosyalizm derdi, komşu Türkiye’yi Batı’ya kaptırmayalım telaşı… sosyalizm idealini alt etmiş. Ne de olsa bir devlet vardı o zaman Moskova’da.

Kieser’in Talat Paşa başlıklı akademik biyografisinin İngilizce orijinalinin başlığı ‘’Modern Türkiye’nin Kurucu Babası, Soykırımın Mimarı’’. İletişim’de çıkan Türkçe çeviride başlığın ilk bölümü, tabi ki yazarın da onayı ile, ‘’İttihat Terakki’nin Beyni’’ olmuş. Bu da doğru.

Türkiye Cumhuriyeti’nin uluslararası resmi doğum belgesi sayılan Lozan Antlaşması, Kieser’e göre, Batılı güçlerin, özellikle İngiltere ve Fransa’nın, Ankara hükümetinden kopardığı tavizler (Suriye, Ürdün, Filistin) sayesinde aslında Osmanlı’nın çöküş sürecindeki son bütün yasadışı ve gayrı meşru kitlesel kanlı harekatlarını görmezden gelmesi anlamına geliyor.

İlginçtir, Türkiye’de irredentist hedefler güden mevcut iktidar da, bir süredir başka açıdan ve farklı nedenlerle Lozan Antlaşması’nı gözden geçirmek hatta geçersiz saymak için girişimlerde bulundu. Oysa ki Ankara hükümetinin yanısıra İngiltere, Fransa, İtalya, Japonya, Yunanistan, Romanya ile Sırp Hırvat Sloven Krallığının imzaladığı Lozan Antlaşması bir bakıma global bir barış anlaşması üstelik bugün 100 yaşında olan ve uygulaması süren tek sözleşme.

Makedonya Üniversitesindeki etkinlik iki günlük uluslararası bir konferanstı. Başlık: ‘’1922 ve İmparatorlukların Sonu’’. Yunanistan, Türkiye ve Balkan ülkelerinden çok sayıda akademisyen ve uzman, konuya ilişkin bildiriler sundu, tartışmalar yapıldı. İlk gün açış konuşmasını Prof. Kieser yaptı: ‘’İmparatorluğun Sonu ama Demokrasi Yok: Lozan Konferansında Dr. Rıza Nur ve İsmet Paşa’’.  Hoca, demokrasi kavramını esas olarak ‘’ötekini anlamak, tanımak, varlığını kabul etmek’’ olarak anladığını söyledi. Konferans boyunca Ankara heyetinin Ermeni meselesinin gündeme gelmesine bile şiddetle karşı çıktığını hatırlatan yazar, Batılı güçlerin Osmanlı’nın çöküş döneminde payitahta empoze etmeye çalıştığı reformlardan da vazgeçtiğini, yeni Kemalist iktidarla yerleşik düzeni bozmayacak bir şekilde uzlaşmaya/anlaşmaya çalıştığını kaydetti.

Osmanlı ve/veya Türkiye Cumhuriyeti ile ilgili önemli etkinlikleri izlemesi gerekenlerin başında herhalde Ankara’nın resmi temsilcileri olması lazım değil mi? Diplomatların en önemli görevlerinden biri değil midir bu tür etkinlikler? Evet ama ben her iki toplantıda da Ankara’nın bir tek resmi temsilcisini göremedim salonda.

Tarihçi olmadığım için tarihle ilgili kitap ve toplantıları ben hep gazeteci gözü ve kulağı ile izlerim. Bu sefer de öyle oldu. Bizde ne okul kitaplarında ne de yerli tarihçilerin çalışmalarında pek rastlamadığım bilgi ve tahlillerle karşılaştım. İyi oldu. Ve sürekli projeksiyonlar yaptım. 100 yıl önce/100 yıl sonra ikilemine takıldım.

100 yıl önce imparatorluklar bitmişti.  O yıkılan imparatorlukların yerine kurulan ulus-devletler de 2022’de galiba çöküş dönemine girdi. Batı ülkelerindeki ulus-devletler, artık güç ve yetkilerini büyük oranda mali-sermayenin dev, global holdinglerine bırakmış ya da onların siyasi temsilcisi durumuna düştüler. Ulus-devlet miyadını doldurmuşa benzer. Çağımızın sorunlarına çözüm üretemiyor. Mali-sermeyenin gücüne karşı koyamıyor.  Bu nedenle de artık kamu çıkarı çok zayıfladı. Bu nedenle artık yurttaş kimliği erozyona uğradı ve yurttaş sıradan bir tüketici haline getirildi. Sermaye emeği ezdi.

Türkiye için durum biraz farklı: Osmanlı’nın tarih sahnesinden silinmesinden sonra kurulan Cumhuriyet, Cumhursuzdu. Demokrasi ise konu ve gündem dışıydı. Artı, ‘’Yarın Cunhuriyet’i ilan edeceğiz’’ diyenler yeni rejimi pozitif değerler üzerine değil negatif değerler (Şekavet ve İrtica) üzerine kurdu. Ne var ki bu ulus-devlet, bugün görüyoruz, başta belirlediği iki rakibini de alt edemedi. Cumhuriyet tarihi, devletin halka baskı tarihi ile özdeşleşti. Tek dil, Tek millet, Tek bayrak sloganı da gerçekleşmedi.

Şimdilerde kendisini ana muhalefet olarak tanımlayan kesim ve yakın çevresi, geleceğe yönelik yeni, modern, çağdaş, demokratik, halkçı bir projesi olmadığı için, şimdilik ancak hayal olarak,  eski Ulus-Devleti bir kez daha yani yeniden inşa etme çabasında. Mustafa Kemal Atatürk hayranlığı ve amigoluğu da buradan kaynaklanıyor. 

Seneye Cumhuriyet 100 yaşına basacak. Solcusu, sağcısı, liberali, muhafâzakarı, Kemalisti, İslamcısı şöyle doğru dürüst hazırlansa da, ciddi, bilimsel, akademik ama tabi bu arada popüler düzeyde de asırlık Cumhuriyeti tarihi, anatomisi, arkeolojisi, fiziği, kimyası, ekonomisi, toplumsalı ile her bir yönünü ince ince, derin derin bir araştırsak, tartışsak… Var mı ufukta böyle bir etkinliğin hazırlığı? (SON/RD)

 

 

 

 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Cumhuriyet gazetesi de Türkiye Cumhuriyeti gibidir:

  Kadim iktidar sahibi ama Cumhursuz ve bağnaz!   * Atatürk’ün emriyle kurulan Cumhuriyet gazetesi 100 yaşına bastı. Mustafa Kemal Atatürk ve T.C için olduğu gibi Cumhuriyet gazetesi için de şimdiye kadar elle tutulur, ciddi, çok yönlü, eleştirel perspektifli akademik ya da mesleki bir yayın yapılamadı. Ragıp Duran Cumhuriyet gazetesi hakkında şimdiye kadar yayınlanmış çeşitli yayınların çoğunu okudum. Büyük bir kısmı tek yanlı bir Kemalizm güzellemesi şeklinde kaleme alınmış. Kuşkusuz 100 yıllık tarihinde bu gazetenin gerçekleştirdiği sınırlı sayıda da olsa olumlu siyasi ve medyatik etkinlikler yok değil. Mesela Yaşar Kemal’in Anadolu röportajları. Ya da CUMOK’un ilk baştaki girişimleri. Okay Gönensin’in taslağını hazırladığı Vakıf yapısı. Celal Başlangıç’ın Kürt bölgesi haberleri… Cumhuriyet gazetesi herhangi bir günlük gazete değil. Adı, tarihi, mülkiyeti, yapısı, yayın politikası büyük ölçüde Mustafa Kemal Atatürk ve Cumhuriyet rejimi (1923-2002)   ile neredeyse özdeş. Gaze

Midilli’den İzlenimler: Ada değil Memleket…

  * Kitap tanıtım toplantısı bahanesiyle Türkiye’den gelen kırk yıllık arkadaşlarımla şahane 5 gün yaşadım Midilli’de. Eski ve yeni fotograf kareleri… Ragıp Duran Midilli, Ege’de Türkiye’nin hemen yanı başında kocaman bir ada. İzmir, Ayvalık ya da Dikili’den motorla en fazla 1 saatte ulaşıyorsun.   Benim Yunanca kitabımın tanıtım toplantısı için Midilli’de göçmenlerle çalışan Birarada Derneğinin davetlisi olarak adaya vardık. Yayıncım Yorgo Giannopoulos, ben ve Yiğit Bener, ‘’Selanik Sürgünü’’ kitabının Midilli’deki tanıtım toplantısında 23 Mayıs 2024 Ben 15-20 sene önce, birisi Türkiye-Yunanistan Defne Dostluk Derneği ile ikincisi mektepten arkadaşlarımla gezmeye Midilli’ye gitmiştim. Öyle turistik bir Yunan adası değil. Dağları tepeleri, yeşil vadileri olan güzel bir kara parçası. Son zamanlarda Türkiye’den günde 4-5 motorla yüzlerce turist geliyor. Ada halkı özellikle de esnaf memnun. Çünkü, ‘ ’Türkiye’den gelenler bize (Yunanlılara) çok benziyor. Alman, İngiliz ya da Fran

Ümit Kurt - Kanun ve Nizam Dairesinde / SOYKIRIM TEKNOKRATSIZ OLMUYOR!

  *Kurt’un son çalışması, bir çok yeni gerçeği belgeleriyle su yüzüne çıkarıyor. M.R.Mimaroğlu örneği,   sadece 1915’i değil günümüzü de açıklıyor.   Ragıp Duran   Tarih kitaplarının amatör bir okuru olarak, bizim kuşak, Kürt Meselesini İsmail Beşikçi’nin, Ermeni Meselesini de Taner Akçam’ın çalışmalarından öğrendi.   1915 Ermeni Soykırımı Araştırmalarının öncüsü olan Akçam’ın açtığı yolda ilerleyen tarihçi Kurt, bir önceki kitabında soykırımın Antep somutunda hem mikro analizini yapmış hem de yerel eşrafın (Aktörlerin) konum ve katkısını incelemişti.   Son çalışması olan ‘’Kanun ve Nizam Dairesinde’’ (Aras, 2023, Istanbul, 255 s.) ise, orta hatta üst düzey bürokrat Mustafa Reşat Mimaroğlu’nun (1878-1953) mesleki ve siyasi yaşamını irdelerken, 1915’in bürokrasi boyutunu sergiliyor. Kurt’un kitabını okurken altını çizdiğim bir kaç özellik var: * Akademik çalışmalarının bir bölümünü Kudüs’de gerçekleştirdiği için Kurt, 1915 ile Holokost   arasındaki benzerlik ve farklılıkla